Od 1 stycznia br. Główny Urząd Statystyczny wymaga wypełniania deklaracji drogą elektroniczną, głównie przy pomocy Portalu Sprawozdawczego. W firmie, której pracuję przypadła mi rola zarządzającego sprawozdawczością, czyli obsługuję portal, dodaję użytkowników, przypisuję im deklarację do wypełniania, rozwiązuję problemy itp. Co do samego pomysłu to nie mam zastrzeżeń, wręcz przeciwnie jestem zwolennikiem tego typu rozwiązań, samo wykonanie portalu także mi się bardzo spodobało, gdyż serwis działa nawet na komputerach z systemem Windows 95 pod IE 5 🙂 oraz pod Firefoxem. Jest jednak jedno wielkie ALE, a mianowicie problemy z dostępnością portalu. Podobnie jak w ubiegłym roku z naszą klasą, w terminach, gdzie jest do wypełnienia kilka formularzy dostać się na portal jest nie lada wyczynem, bo albo się w ogóle nie wyświetla lub po zalogowaniu zaraz następuje wylogowanie, albo też formularze się nie ładują. Widać GUS trochę chyba przeliczył swoje siły, a skoro się czegoś wymaga to należy się do tego starannie przygotować, zadbać o odpowiednią infrastrukturę i ludzi, którzy to będą obsługiwać. Nie bez powodu wspominam o obsłudze, gdyż to jest kolejna wada tego systemu. Portal ma wbudowany moduł do komunikowania się, tzw. Konsultacje techniczne, niestety, ponad tydzień temu zostawiłem tam zapytania odnośnie formularzy i oczywiście nie otrzymałem żadnej odpowiedzi. Dopiero po wysłaniu dwóch osobnych e-maili, ktoś raczył udzielić odpowiedzi. Jeżeli mogę tak to nazwać, bo jak myślicie co mi odpisali… oczywiście, że sprawą zajmuje się Urząd w Bydgoszczy i tam mam zgłosić problem! Z natury jestem człowiekiem spokojnym ale jak widzę taką pracę naszych urzędów to po prostu się we mnie gotuje. Na szczęście są też wyjątki, gdyż w sumie zgłaszałem dwa problemy, w prawdzie na oba przez portal odpowiedzi nie otrzymałem, ale na drugi wysyłając ponaglenie e-mailem (do innego Urzędu niż za pierwszym razem), rozwiązanie otrzymałem błyskawicznie, więc chyba jest jeszcze dla nich nadzieja 🙂